Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

Ingen träff?

Tyd namnplåten och hitta rätt turbo med denna guide. 


Kärt barn har många namn? Samma turbo har ofta iallafall tiotals olika nummer som alla är samma aggregat. Tillverkaren har ett namn och ett artikelnummer men sen har även turbotillverkarens kund, tex VW också ett nummer. Båda ändrar dessutom nummer ofta om det är olika fabriker, nya batcher etc. 


Var hittar jag brickan / turbonummer?

Tyvärr inte helt enkelt att svara på då olika tillverkare placerat dem på olika ställen olika gånger. Mest vanligt är en bricka på kompressorkåpan, dvs den kalla snäckan eller ett platt område på kåpan där numret står stansat. Övriga siffror och ev bokstäver på husen är oftast gjutnummer och går ej att söka på. Vanligt kan också vara en bricka på lagerhuset eller på baksidan (backplate) av kalla snäckan.

Kolla på turbon viken tillverkare den är ifrån och rulla ner till din turbotillverkare.




Volvo Pentas eller tex VW nummer är alltså högst upp. Det går oftast bra att söka på. Om ingen träff, sök igen på turbotillverkarens nummer.
BorgWarner delar upp sitt nummer i tre delar. Första fyra siffrorna är vilken modell, tex 5326 för K26 och 5327 för K27.

Tre siffrorna i mitten berättar om turbon är gjord för original tillverkaren "970" eller "988" som är för eftermarknaden. Nu har det kommit lite fler varianter men ett bra tips är att byta 3 mittensiffrorna till 970 då det oftast finns med i alla sökningar. 1264 är också vanligt som första 4 siffror.  Obs, ta bort samtliga mellanrum eller pröva med bindestreck emellan tex 5326-970-6750. "R" förekommer ofta i slutet vilket betyder att turbon är renoverad. Vanligen av någon turbofirma som märkt turbon på eget bevåg.

 


Sök 466120-4 eller 466120-0004 sedan 520294 och TV7704
Sök 466272-2 eller 466272-0002
Sök 465550-3 eller 465550-0003, sist T04B43


Honeywell / Garrett kör 6 + 4 siffror med eventuella tillägg vilka börjar på 4, 7 eller 8.

OBS! Normalt så är räcker det med de 6 första siffrorna och alla - 2 -0004 etc är samma turbo. MEN det stämmer inte alltid då det faktiskt ibland är skillnader mellan de olika slutsiffrorna. Om du enbart söker på första siffrorna så är det ok, men försök att kontrollera resultatet att det verkligen är korrekt.
Exempel på sista siffrorna på en BMW turbo som heter 700447-8

  • NY TURBO LEVERERAD TILL BIL/MOTORTILLVERKAREN HETER 700447-0008 <- Första nollan berättar att det är originalturbon på maskinen.
  • NY TURBO LEVERERAD TILL BIL/MOTORTILLVERKARENS RESERVLAGER HETER 700447-5008 <- Första 5'an berättar att turbon är bytt om monterad. (finns äldre med S sist också)
  • NY TURBO LEVERERAD TILL GARRETT ÅTERFÖRSÄLJARE HETER 700447-5008<- Första 5'an berättar att turbon är bytt om monterad. S på slutet att den är såld på eftermarknaden, dvs alltså via någon av Garretts distributörer. 

Om turbon heter 5008W på slutet så är den via återförsäljare och packningssats medföljer.
Om turbon heter 9008S eller 9008W så är en av Garrett renoverad "reman" turbo, med eller utan packningssats. 
"R" förekommer ofta i slutet vilket betyder att turbon är renoverad. Vanligen av någon turbofirma som märkt turbon på eget bevåg. 


Om du inte hittar din Garrett turbo, testa att söka utan 4 sista eller lägg på nollor så -8 blir -0008.


IHI Har normalt tre rader. Översta är bäst och där behöver man endast de första bokstäverna och ev siffra. Tex, MV1 ovan. MYCY, MYAV, MY58, MYCE, VJ, VL7 är exempel på IHI turbonamn. Om de är svåra att avläsa så kan man söka efter nedersta raden.  Obs siffrorna efter namnet MV1 i exemplet behövs ej. Sök endast på numret innan mellanrummet. 

Vid ingen träff. Pröva att lägga till IHI framför. Dvs IHIMV1.

Mitsubishis turbonummer är oftast stansat på kompressorkåpan och består av 5 siffror följd av bindestreck och 5 siffror till.
Tex 49389-03620 där de har nummerserier där alla börjar på 49. Om första siffrorna inte syns så kan man gissa från vanligaste prefixen.

Turbon heter TD04HL4SC-11KYRCN-VFT men man bör först söka på 49389-03620 , Cummins nummer är 5300976 där du alltså tar bort nollan.
49185-01523 är bästa sök, sen 8943926363
49178-02335 bäst sedan ME015065


OBS. Mitsubishi har nyligen justerat siffersystemet där man bytt siffra nr 3, till T. Så första exemplet 49389-03620 blir 49T89-03620. Pröva båda varianterna om du inte hittar det du söker.

Holset använder monteringsnummer (Assembly eller Assy förkortat) och de börjar oftast på siffran 3 eller 4. 

Här söker du bäst på Assy: 3539600, Customer är samma i detta fall.
Bäst att söka på 3795622, sen 2082214 och sist HE400VG-1515877

Tyvärr så är det svårläst ibland! Här söker du på 4033902 eller 4033902H. Alltså pröva att ta bort extra H't.

BMW

Allra bäst söker du med turbotillverkarens nummer. Ofta Mitsubishi eller Garrett på BMW. BMW's egna turbonummer börjar oftast med 1165- tex 11658510943. Om du inte får någon träff kan du pröva med eller utan 1165. dvs 58510943 eller 116558510943. Slå ihop, 11 65 8 570 081 = 11658570081

MERCEDES-BENZ

Mercedes-Benz turbonummer är oftast ett "A" + 10 siffror. Tex: A6460900080 Om du inte får träff, pröva att ta bort "A" eller lägg till om du inte hade med det i sökningen.

RENAULT LASTBILAR

Börjar normalt med "74" + 8 siffror. Tex 7421316560. Pröva att ta bort 74 och sök på 21316560. 

IVECO

Börjar ofta med en nolla. Tex 0504017225. Pröva att ta bort nollan så det blir 504017225.


Kört? Här hittar du våra kontaktuppgifter: Kontakta oss